Από 1.10.2021 στην πλατφόρμα mydata διαβιβάζουν τα παραστατικά εσόδων τους : α) Επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία (Γ κατηγορίας) με τζίρο άνω των 50.000 € και β) Επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία (Β κατηγορίας) με τζίρο άνω των 100.000
Πρακτικά εδώ και μερικές ημέρες η εφαρμογή παρουσιάζει προβλήματα σύνδεσης. Ο server της ΑΑΔΕ υπολειτουργεί με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις στην είσοδο της πλατφόρμας, στη διαβίβαση, αλλά και στην απόκτηση κλειδιών Rest Api.
Λόγω της πολυπλοκότητας των κριτηρίων της ΑΑΔΕ συντάξαμε τον κατωτέρω πίνακα που αναλύει πότε η επιχείρησή σας θα πρέπει να αρχίσει να στέλνει δεδομένα στο MyData. Υπενθυμίζουμε ότι για το έτος 2021 δεν θα υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και να μην τηρηθούν οι ανωτέρω προθεσμίες.
Ποια ημερομηνία αρχίζει η υποχρεωτική αποστολή εσόδων στο MyData από τις επιχειρήσεις?
Ως προς τον τρόπο που θα στέλνετε τα δεδομένα στο MyData στην πλειονότητα των περιπτώσεων θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε μια συμβατή με τα mydata εφαρμογή έκδοσης τιμολογίων ή μέσω του εμπορικού σας λογισμικού, παρόλα αυτά σας παρουσιάζουμε πλήρη λίστα με τους δυνατούς τρόπους αποστολής δεδομένων στο mydata.
Τρόποι αποστολής των εσόδων στο MYDATA, τι επιλογές έχουν οι επιχειρήσεις?
Ένα ακόμα σύνηθες ερώτημα που τίθεται είναι αν θα πρέπει τα δεδομένα του τιμολογίου να αποστέλλονται άμεσα στο MyDATA. Η απάντηση στις περισσότερες επιχειρήσεις είναι ΝΑΙ, όμως υπάρχουν και υποπεριπτώσεις με διαφοροποιήσεις που όμως δεν βοηθούν στην πράξη . Λόγω της πολυπλοκότητας των κριτηρίων της ΑΑΔΕ και στο θέμα αυτό συντάξαμε τον κατωτέρω πίνακα που αναλύει την προθεσμία διαβίβασης των παραστατικών. Υπενθυμίζουμε ότι για το έτος 2021 δεν θα υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και να μην τηρηθούν οι ανωτέρω προθεσμίες.
Σε πόσο χρόνο από την έκδοση πρέπει να διαβιβάζονται τα έσοδα?
Αναλυτικότερες πληροφορίες για το τι είναι το MyData μπορείτε να δείτε στο σεμινάριο που είχαμε κάνει αρχές του 2021 στο Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=ip8F5oQ2Hcg&t=118s
ΤΟ διάστημα από 1/1 έως 30/9 (ή 31/10 ανάλογα) έχει προθεσμία να αποσταλθεί έως 30/3/2022. Επειδή δίνεται δυνατότητα συγκεντρωτικής αποστολής για το προηγούμενο διάστημα, θα επανέλθουμε με νεότερες οδηγίες. Προτείνεται πριν την αποστολή του προηγούμενου διαστήματος να έχουν ενημερωθεί τα παραστατικά σας από το λογιστήριο και να γίνουν συγκρίσεις ότι συμφωνούν με το δικό σας λογισμικό τα σύνολα.
ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Δεν υπάρχουν, δεν έχουν καθοριστεί πρόστιμα, συνεπώς η «αργοπορημένη» διαβίβαση δεν θα επιφέρει προς το παρόν συνέπειες.
Αναλυτικότερα από τις ερωτήσεις απαντήσεις της ΑΑΔΕ:
- Ε Μέχρι την νομοθέτηση του σχετικού άρθρου κυρώσεων για τη μη διαβίβαση, την εκπρόθεσμη διαβίβαση και την ανακριβή διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA ανεξάρτητα από την ημερομηνία υποχρεωτικής διαβίβασης που προβλέπεται στην Α.1138/2020, η ΑΑΔΕ μπορεί να επιβάλει πρόστιμα;
Α Όχι το άρθρο 15Α του ν.4174/2013 που ορίζει την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA έως ότου οριστούν δεν προβλέπει κυρώσεις. Έως τη νομοθέτηση του σχετικού άρθρου κυρώσεων δεν επιβάλλονται πρόστιμα για προγενέστερη περίοδο. Σε κάθε περίπτωση στην πρώτη φάση λειτουργίας προκρίνεται η συμμετοχή στη διαβίβαση δεδομένων, για τη σταδιακή εκπαίδευση του οικοσυστήματος της ελληνικής οικονομίας.
Read more at Taxheaven: https://www.taxheaven.gr/news/54215/mydata-nees-dieykriniseis-mesw-ananewshs-twn-syxnwn-erwthsewn-apanthsewn-ths-aade
ΟΔΗΓΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΚΩΔΙΚΩΝ MYDATA
Η πλατφόρμα προσφέρεται ως εφαρμογή του TAXISnet της Α.Α.Δ.Ε.
Κάποιος μπορεί να την προσπελάσει στη διεύθυνση https://www1.aade.gr/saadeapps2/bookkeeper-web
Η είσοδος σε αυτήν διενεργείται με τη χρήση των κωδικών του TAXISnet
Διαδικασία Εγγραφής (ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΜΑΣ ΖΗΤΗΣΕΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΕΓΓΡΑΨΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ)
[1] Ατομική Επιχείρηση
Για να πραγματοποιήσετε εγγραφή χρήστη στο παραγωγικό περιβάλλον της εφαρμογής myDATA και να εκδώσετε κλειδί εισόδου (κωδικός API), βεβαιωθείτε ότι είστε εκτός Λογιστικού προγράμματος (ERP), χρησιμοποιήστε έναν περιηγητή ιστού (web browser) π.χ. Google Chrome, Mozilla Firefox και ακολουθήστε την παρακάτω διαδρομή: www.aade.gr / Υπηρεσίες προς Επιχειρήσεις / myDATA – Ηλεκτρονικά Βιβλία ΑΑΔΕ / Εμπορικά/Λογιστικά προγράμματα διαχείρισης (ERP) / Είσοδος στην Εφαρμογή.
Στο εικονίδιο σύνδεσης (login) χρησιμοποιείτε προσωπικούς κωδικούς TAXISnet. Επιλέγετε την ενότητα «Εγγραφή στο myDATA REST API» και συμπληρώνετε τη φόρμα «Νέα εγγραφή».
Το Όνομα Χρήστη μπορεί να αποτελείται από λατινικούς χαρακτήρες (κεφαλαία ή πεζά), αριθμούς και τα σύμβολα άνω και κάτω παύλα (- και _). Το Όνομα Χρήστη που συμπληρώνετε δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε άλλη ενεργή εγγραφή (του ίδιου ή άλλου χρήστη), δηλαδή δεν επιτρέπεται να δοθούν στο σύστημα δυο ενεργές εγγραφές με το ίδιο Όνομα Χρήστη.
Το email που συμπληρώνετε δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε άλλη ενεργή εγγραφή (του ίδιου ή άλλου χρήστη), δηλαδή δεν επιτρέπεται να δοθούν στο σύστημα δυο ενεργές εγγραφές με το ίδιο email.
Εάν μια εγγραφή διαγραφεί, τότε το Όνομα Χρήστη και το email μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.
Όταν ολοκληρώνεται η εγγραφή χρήστη, εκδίδεται ο κωδικός API (κλειδί εισόδου) και αποστέλλεται αυτόματα ένα ενημερωτικό μήνυμα επιτυχούς εγγραφής στο email που συμπληρώσατε στην φόρμα εγγραφής.
Ο λογαριασμός email που συμπληρώνετε στην εγγραφή σας στο myDATA REST API, στην πρώτη φάση λειτουργίας της εφαρμογής, δεν χρησιμοποιείται για άλλους λόγους π.χ. αλληλογραφία.
[2] Επιχείρηση-Νομικό Πρόσωπο
Ακολουθείτε την ίδια διαδρομή με την εγγραφή Ατομικής Επιχείρησης.
Στο εικονίδιο σύνδεσης (login) χρησιμοποιείτε κωδικούς TAXISnet, είτε εξουσιοδοτημένου Εκπροσώπου, στην περίπτωση Νόμιμου Εκπροσώπου, είτε εξουσιοδοτημένου Λογιστή /Λογιστικού Γραφείου.
Η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιηθεί η εγγραφή χρησιμοποιώντας τους κωδικούς TAXISnet Νομικών Προσώπων όμως προκρίνεται να ακολουθείτε τη διαδρομή υποβολής δηλώσεων στο TAXISnet π.χ. Φ.Π.Α., Δ.Φ.Ε., όπου πάντα γίνεται χρήση κωδικών TAXISnet εξουσιοδοτημένων Φυσικών Προσώπων (Νόμιμος Εκπρόσωπος ή Λογιστής / Λογιστικό Γραφείο) και όχι κωδικών Νομικών Προσώπων.
Μπαίνοντας στην εφαρμογή επιλέγετε το εικονίδιο «Προφίλ Χρήστη» (πάνω δεξιά στην οθόνη, δίπλα από το όνομα χρήστη) και κάνετε «Επιλογή Φορολογούμενου».
Κατόπιν επιλέγετε ανά περίπτωση είτε «Εκπρόσωπος Νομικού προσώπου» είτε «Λογιστής / Λογιστικό Γραφείο», ανάλογα με τους κωδικούς TAXISnet που χρησιμοποιήσατε για να εισέλθετε στην εφαρμογή.
Στη συνέχεια εμφανίζεται η λίστα των ΑΦΜ των Νομικών προσώπων που συνδέονται με σχέση εξουσιοδότησης και επιλέγετε τον ΑΦΜ για τον οποίο θα γίνει η εγγραφή.
Για να εμφανιστεί η λίστα των ΑΦΜ είναι απαραίτητο να έχουν προηγηθεί οι εξουσιοδοτήσεις, μέσω της εφαρμογής TAXISnet.
Όταν ολοκληρωθούν οι επιλογές σας, το λεκτικό πάνω δεξιά στην οθόνη πρέπει να αναφέρει ότι το Φυσικό Πρόσωπο (είτε Λογιστής / Λογιστικό Γραφείο, είτε Νόμιμος Εκπρόσωπος), εκπροσωπεί το Νομικό Πρόσωπο για το οποίο θα γίνει η εγγραφή.
Στη συνέχεια επιλέγετε την ενότητα «Εγγραφή στο myDATA REST API» και συμπληρώνετε τη φόρμα «Νέα Εγγραφή» σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες εγγραφής Ατομικής Επιχείρησης.
Διόρθωση Λαθών και ενέργειεσε σε περίπτωση Απώλειας διασύνδεσης
Η διαδικασία ακύρωσης παραστατικών περιλαμβάνει δύο περιπτώσεις.
Η πρώτη αφορά την ακύρωση παραστατικού ή εγγραφής και την άμεση διαβίβαση του ορθού με το ίδιο Αναγνωριστικό Παραστατικού ID (ΑΦΜ Εκδότη, Ημερομηνία Έκδοσης, Αριθμός Εγκατάστασης στο Μητρώο του Taxis, Τύπος Παραστατικού, Σειρά, ΑΑ Παραστατικού).
Η δεύτερη περίπτωση αφορά την ακύρωση παραστατικού ή εγγραφής χωρίς τη διενέργεια νέας διαβίβασης.
Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση των παραστατικών, η ακύρωση επιλέγεται μόνο στην περίπτωση που το παραστατικό εκδόθηκε και διαβιβάστηκε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myDATA, αλλά η συναλλαγή δεν πραγματοποιήθηκε και το παραστατικό δεν διαβιβάστηκε ποτέ στο Λήπτη.
Σε διαφορετική περίπτωση κατά την οποία η συναλλαγή πραγματοποιήθηκε, το παραστατικό διαβιβάστηκε στον Λήπτη και οι αντισυμβαλλόμενοι ακυρώνουν – αντιλογίζουν μέρος ή όλη τη συναλλαγή, εκδίδεται πιστωτικό τιμολόγιο στον Λήπτη και διαβιβάζεται η Σύνοψη στην πλατφόρμα Ηλεκτρονικών Βιβλίων myDATA της Α.Α.Δ.Ε
Επισημάνσεις
(1) Ο χρήστης καλεί υποβάλλοντας τον αριθμό «ΜΑΡΚ» του παραστατικού το οποίο θέλει να ακυρώσει.
Σε περίπτωση επιτυχίας η ακύρωση ως πράξη λαμβάνει το δικό της «ΜΑΡΚ» ( π.χ: 400001833397379 ) το οποίο επιστρέφεται στον χρήστη και το παραστατικό θεωρείται ακυρωμένο. Σε περίπτωση αποτυχίας επιστρέφεται το αντίστοιχο μήνυμα λάθους.
(2) Ακύρωση διαβίβασης παραστατικών στην ΑΑΔΕ ή έκδοση πιστωτικού.
Για να γίνει αυτό τεχνικά στέλνουμε ακύρωση ( cancel invoice ) του παραστατικού με το συγκεκριμένο ΜΑΡΚ παραστατικού που θέλουμε την ακύρωση του.
Η ενέργεια αυτή ακυρώνει τις αξίες στα ηλεκτρονικά μας βιβλία και λαμβάνουμε για αυτήν την ενέργεια ΜΑΡΚ ακύρωσης από την ΑΑΔΕ.
Με αυτήν την δυνατότητα ακύρωσης το παραστατικό μας μπορεί να μεταβληθεί και μετά την τυχόν διόρθωση του να διαβιβαστεί ξανά σωστά ώστε να λάβει εκ νέου ΜΑΡΚ.
Προσοχή όμως, ενώ επιτρέπονται ( ειδικά στον πρώτο χρόνο εφαρμογής των διαβιβάσεων ) οι ακυρώσεις των διαβιβάσεων θα μπουν κανόνες όπου δεν θα επιτρέπεται ακύρωση διαβίβασης σε διαφορετικές περιόδους, καθώς μπορεί να έχουν ήδη υποβληθεί δηλώσεις ΦΠΑ.
Εναλλακτικά μπορείς να εκδίδεις και να διαβιβάζεις πιστωτικό τιμολόγιο που θα λαμβάνει ΜΑΡΚ, τακτοποιώντας την λάθος διαβίβαση του τιμολογίου.
Εάν θέλουμε να ακυρώσουμε συναλλαγή ενός τιμολογίου που έχει διαβιβαστεί σε προηγούμενη/νες περίοδο του έτους υποχρεωτικά πρέπει να εκδώσουμε πιστωτικό ( τύπος 5.1 ή 5.2 ) ώστε να γίνει διόρθωση τόσο στις αξίες καθαρής αξίας όσο και στο ΦΠΑ της περιόδου που εκδόθηκε.
Διόρθωση «Χαρακτηρισμού»
Ε Μπορεί η Επιχείρηση να διαβιβάσει αρχικό χαρακτηρισμό συναλλαγών για όλους τους Τύπους Παραστατικών και σε δεύτερο χρόνο να τον διορθώσει; Έως πότε και με ποιους τρόπους;
Α Ναι μπορεί, αλλά σε κάθε περίπτωση η νέα διαβίβαση πρέπει να γίνει έως την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος του φορολογικού έτους που αφορά.
Ειδικότερα τη διόρθωση εκάστου χαρακτηρισμού συναλλαγών η Επιχείρηση μπορεί να την κάνει με δύο τρόπους, είτε να εντοπίσει τον Τύπο Παραστατικού και να τον διορθώσει ετεροχρονισμένα, είτε να το κάνει μέσω των Τύπων Παραστατικών «17.3 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εσόδων – Λογιστική Βάση» και «17.5 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εξόδων – Λογιστική Βάση» ανά περίπτωση διόρθωσης συγκεντρωτικά σε ετήσια βάση.
(Πηγή: « Ηλεκτρονικά βιβλία ΑΑΔΕ – Επιχειρησιακά Θέματα» -28/4/2021 ( Ερωτ. 39))
Επανυποβολή Παραστατικού από τον Εκδότη που έχει ήδη χαρακτηριστεί από το Λήπτη
Ε Τι ισχύει σε περίπτωση επανυποβολής παραστατικού που έχει ήδη χαρακτηριστεί από το λήπτη; Κλειδώνει;
Α Σε περίπτωση επανυποβολής παραστατικού που έχει ήδη χαρακτηριστεί από το λήπτη το παραστατικό ακυρώνεται και ο λήπτης θα πρέπει να υποβάλει εκ νέου τους χαρακτηρισμούς.
Απώλεια διασύνδεσης με την πλατφόρμα myDATA
Ε Στην περίπτωση που επιχείρηση για κάθε είδους συναλλαγή (χονδρική – λιανική, εμπορία – παροχή, ημεδαπής και αλλοδαπής) κατά τη διάρκεια έκδοσης παραστατικού η διαβίβαση δεν ολοκληρωθεί σε πραγματικό χρόνο και το παραστατικό δεν πάρει ΜΑΡΚ, η συναλλαγή παραμένει σε αναμονή έως την ολοκλήρωση της διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Α Όχι, ποτέ δεν σταματά συναλλαγή με αναμονή για χορήγηση ΜΑΡΚ. Σε κάθε περίπτωση η συναλλαγή συνεχίζεται κανονικά, η διαβίβαση ολοκληρώνεται επιτυχώς και λαμβάνει ΜΑΡΚ σε σύντομο δεύτερο χρόνο από τον πραγματικό χρόνο της συναλλαγής.
Σε αυτές τις περιπτώσεις το παραστατικό εκδίδεται και διαβιβάζεται πάντα με διακριτή ένδειξη για την απώλεια διασύνδεσης και την απόκλιση από τον πραγματικό χρόνο συναλλαγής.
Σε κάθε περίπτωση η παραπάνω ασυνέπεια διαβίβασης σε πραγματικό χρόνο (π.χ. απώλεια internet, διακοπή ρεύματος κ.α.) καταγράφεται σε σχέση με το πλήθος παραστατικών και τη συχνότητα που συμβαίνει.
Σύνδεσμοι με Οδηγίες Χρήσης
→ Οδηγός Γρήγορης Πρόσβασης ( : Εξουσιοδότηση Λογιστή ή Παρόχου , Εγγραφή για διαβίβαση μέσω ERP συστημάτων, κ.λπ] www.aade.gr/sites/default/files/2020-11/myDATA%20QUICK_updated_7_10_2020_cs.pdf
→ Η Επιχείρηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA ( 6 Σελίδες ) https://www.aade.gr/sites/default/files/2021-04/epixeirisi_plat_myDATA.pdf
→ Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις myDATA * Επιχειρησιακά θέματα (Ενημέρωση 02-07-2021) – ( 22 Σελίδες ) https://www.aade.gr/sites/default/files/2021-07/FAQS_epixeirisiakathemata_02.07.2021.pdf
→ Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις myDATA * A. 1138/2020 ( Επικαιροποίηση 28-04-2021) – ( 11 Σελίδες ) https://www.aade.gr/sites/default/files/2021-04/FAQs_myDATA_a1138_2020.pdf
→ Συχνές Ερωτήσεις – Απαντήσεις Εγγραφή στο myDATA REST API * Εξουσιοδοτήσεις (Επικαιροποίηση 02-07-2021) Απαντά σε 12 ερωτήσεις, σχετικά με την εγγραφή(ή διεγραφή εγγραφής) στο παραγωγικό περιβάλλον της myDATA, τους Κωδικούς, τις Εξουσιοδοτήσεις, κ.λπ. https://www.aade.gr/sites/default/files/2021-07/FAQseggrafi_myDATA_REST_API_02072021.pdf
Παρουσίαση (video ) myDATA → Ηλεκτρονικά βιβλία ΑΑΔΕ. Οδηγός εγγραφής για διαβίβαση παραστατικών μέσω ERP συστημάτων https://www.youtube.com/watch?v=IJJMG-ZVVeQ&feature=emb_logo